محدود ساختن حقوق بشر به دلایل مذهبی: بنیاد و مرزها؛ چشم اندازی از دادگاه حقوق بشر اروپا
1. محدود ساختن حقوق بشر به دلایل مذهبی: بنیاد و مرزها؛ چشم اندازی از دادگاه حقوق بشر اروپا

استیون دیولف؛ دیدایر پَک کو

دوره 14، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398

http://dx.doi.org/10.22096/hr.2020.121452.1195

چکیده
  حقوق بشر و دین اغلب می­توانند تقویت کننده یکدیگر باشند. بنابراین، دین در پیشبرد احترام به حقوق بشر و آزادی­های اساسی نقش اساسی دارد. به عنوان مثال، ضروریات اخلاقی مانند «زندگی هیچ انسانی را نگیرید» ...  بیشتر
به سوی یک فرهنگ حقوق بشری: مذاهب جهانی و مسئولیت ملی
2. به سوی یک فرهنگ حقوق بشری: مذاهب جهانی و مسئولیت ملی

جاش بروبیکر

دوره 14، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398

http://dx.doi.org/10.22096/hr.2020.121454.1197

چکیده
  تاسیس شورای حقوق بشر در سازمان ملل فرصتی دیگر برای ایالات متحده برای رهبری موثر در راستای اجرای حقوق بشر در سطوح بالاتر بود. این فرصت برای تغییر قابل توجه و زمانمند تغییر پارادایم با طرفداری بسیار کمی ...  بیشتر
هابِرماس، دین و حقوق بشر
3. هابِرماس، دین و حقوق بشر

کِوین دابلیو.گرِی

دوره 14، شماره 1 ، بهار و تابستان 1398، ، صفحه 151-170

http://dx.doi.org/10.22096/hr.2019.111229.1150

چکیده
  من درمقاله خود، این پرسش را به عنوان نقطه آغاز بحث خود انتخاب می نمایم: دین چه نسبتی با بنیان­ها، مفاهیم و ارزش­های حقوق بشر دارد؟ من این پرسش را به عنوان یک نمونه خاص از رابطه بین دین و حقوق بشر در اثر ...  بیشتر
حقوق بشر بین‌المللی برای آزادی دین یا عقیده: رجوع به فوکو برای دستیابی به جنبۀ توصیفی
4. حقوق بشر بین‌المللی برای آزادی دین یا عقیده: رجوع به فوکو برای دستیابی به جنبۀ توصیفی

لئونارد هامِر

دوره 13، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1397، ، صفحه 113-140

http://dx.doi.org/10.22096/hr.2019.105279.1101

چکیده
  این مقاله با تشخیص مشکلات ذاتی مرتبط با حقوق بشر بین­المللی در آزادی دین یا عقیده، رویکرد جایگزینی را به حق پیشنهاد می نماید. با توجه به اهمیت دانش و نقش آن در ترکیب با قدرت، می­توان از حق سخن گفت. اتخاذ ...  بیشتر
دین؛ و حقوق بشر نحیف و فربه
5. دین؛ و حقوق بشر نحیف و فربه

سید صادق حقیقت

دوره 07، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1391، ، صفحه 51-66

چکیده
  جماعت‌گرایان ناقد لیبرالیسم هستند و طیفی از جناح چپ غیرلیبرال (همانند السدیر مک‌اینتایر) تا جناح جماعت‌گرای لیبرال (همانند مایکل والزر) را در بر می‌گیرند. آن‌ها با تأکید بر مفاهیمی مثل «خود»، ...  بیشتر
حقوق بشر؛ از اسطوره‌های قوم مدار تا ادیان انسان‌گرا
6. حقوق بشر؛ از اسطوره‌های قوم مدار تا ادیان انسان‌گرا

محمدرضا نظری‌نژاد؛ رضا پرستش

دوره 05، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1389، ، صفحه 29-38

چکیده
  انسان ابتدایی به علت عدم شناخت پدیدارها معتقد به نظام اعتقادی و مناسکی بود که هدف از رعایت آن حفظ نظام دنیوی و معیشتی بود. تقدم عقیده بر وجود جوهر این نظام اعتقادی (جهان‌بینی اسطوره‌ای) بود که درآن وجود ...  بیشتر
هویت دینی، تفاوت و حقوق بشر: نقش حیاتی هرمنوتیک
7. هویت دینی، تفاوت و حقوق بشر: نقش حیاتی هرمنوتیک

باس دوخای فورتمن؛ م.ا. محمد صالح

دوره 03، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1387، ، صفحه 33-50

چکیده
  غالباً دو پرسش اساسی درباره روایات تفسیرپذیر دینی و تفاسیر آنها مطرح است: نخست، خداوند چه تکالیفی را تعیین و چه حقوقی را اعطاء کرده است که در مورد همه انسان­ها کاربرد دارند؟ و پرسش دوم اینکه آیا انسان‌ها ...  بیشتر
آزادی قدیم و جدید
8. آزادی قدیم و جدید

مینو آقایی خوزانی

دوره 01، شماره 1 ، بهار و تابستان 1385، ، صفحه 53-66

چکیده
   در گرایش‌های فکری جدید اندیشمندان دینی، برداشت‌های تازه ای از آزادی شکل می‌گیرد و نسبت آزادی با مقولاتی چون دین‏، عدالت‏، حقیقت و حکومت، به گونه‌ای متفاوت، تبیین می‌شود.  این مقاله می‌کوشد ...  بیشتر