نویسندگان

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

چکیده

«دوستی» از جمله فضیلت‌های بنیادین در اندیشه سیاسی کلاسیک بوده است که حتی فضیلت‌های مهمی چون عدالت را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌داد. با ظهور اندیشه‌ مدرن و بروز گسست معرفت‌شناختی، دوستی به محاق رفت و مقولاتی چون امنیت و صلح محوریت یافتند. بر این اساس، انسان‌ها به مثابه «گرگ» یکدیگر، فضیلت‌های کلاسیک را به فراموشی سپردند. اما نقدهای معاصر بر اندیشه مدرن، ضرورت احیا و بازخوانی انتقادی مقولات سیاسی کلاسیک را نشان می‌دهد. در این میان، یورگن هابرماس، با بازگشت به اهمیت مقوله «دوستی» در اندیشه کلاسیک، آن‌را با مقوله مدرنِ «صلح» پیوند می‌دهد و با محوریت بخشیدن به مقوله «همبستگی» در پی تحقق همزمان آنها در جامعه است. بر این اساس، «همبستگی» منبع هنجارگذاری مشروع در اجتماع است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Solidarity; Syncretism of Peace and Friendship

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohsen Alavipour
  • Morteza Bahrani

Member of the Center for cultural and social studies

چکیده [English]

Considered as a fundamental virtue in the classical political thought, “friendship” even outshined the other important virtues like “justice”. However, the emergence of modernity and the consequent epistemological rupture caused to the prevalence of other concepts as “security” and “peace” over “friendship”. Thus, humans, as the wolves of each other, forgot about classical virtues including “friendship”. However, the contemporary criticism of modern thought shows the necessity of revival and reinterpretation of classical political concepts. Meanwhile, returning to the importance of “friendship” in the classical thought, Jürgen Habermas syncretizes “friendship” and “peace”, believing that with making “solidarity” central, those two concepts can be realized simultaneously in the society. Thus, “solidarity” is the source of legitimate norm establishing in the modern society. Plato’s opposition to democracy –indeed only to a certain kind of it– shows that there is no necessary correlation between justice and peace on the one hand and democracy on the other hand.
 In this paper, having sated Plato’s view on justice, peace and democracy we will show what he regards as pre-conditions to reach justice and peace.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Friendship
  • Security
  • peace
  • Solidarity

  1. ارسطو،  اخلاق نیکوماخوس، ترجمه محمدحسن لطفی، طرح نو، چاپ اول، تهران، 1378.
  2. اسپریگنز، توماس،  فهم نظریه‌های سیاسی،‌ترجمه فرهنگ رجایی، انتشارات آگه، چاپ چهارم، تهران، 1382.
  3. اشتراوس، لئو، فلسفه سیاسی چیست؟، ترجمه فرهنگ رجایی، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول، تهران، 1373.
  4. بوبر، مارتین، من و تو، ترجمه ابوتراب سهراب و الهام عطاردی، نشر فرزان روز، چاپ اول، تهران، 1380.
  5. تیندر، گلن، تفکر سیاسی، ترجمه محمود صدری، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1374.
  6. ماکیاولی، نیکولو، شهریار، ترجمه داریوش آشوری، تهران، 1375.
  7. مک‌اینتایر، السدیر، تاریخچه فلسفه اخلاق، ترجمه انشاءالله رحمتی، انتشارات حکمت، تهران، 1379.
  8. هابز، توماس، لویاتان، ترجمه حسین بشیریه، نشر نی، تهران، 1380.

 

 

  1. Aristotle (1885), Politics, Trans. By B. Jwett, Oxford, Oxford University Press. (cited in text as: POL.).
  2. ------- (1893), Nicomachean Ethics, Trans. By F. H. Peters, London, Kegan Paul, Trench, Trubner & Co. (cited in text as: NE).
  3. Augustin, St. Thomas (1961), Confessions, Trans. By R. S. Pine-Coffin, London, Penguin.
  4. ------- (1972), City of God, Ed. By David Knowles, London, Penguin Books.
  5. Beckford, James. A, (2003) Social Theory and Religion, Cambridge, University of Cambridge.
  6. Bacon, Sir Francis (1985), The Essays or Counsels, Civill and Morall, Ed. Michael Kiernan, Oxford, Clarendon Press.
  7. Cicero (1887), On Friendship, Trans. By Andrew P. Peabody, Boston, Little Brown and Company.
  8. ------- (1971), On Duties (II), Trans. By Michael Grant, in On the Good Life, pp. 117-172,  Penguin Books Ltd., New York.
  9. ------- (1999), On the Commonwealth and On the Laws, Edited By J. E. G. Zetzel, Cambridge University Press, Cambridge.
  10. Cohn, Hans W. (2002), Heidegger and the Roots of Existential Therapy, London, Continuum.
  11. Derrida, Jacques (1997), The Politics of Friendship, Trans. By George Collins, London & New York, Verso.
  12. ------- (1988), The Politics of Friendship, Trans. By Gabriel Motzkin, in: The Journal of Philosophy, LXXXV (November), 632-45.
  13. Erasmus, Desiderius (1978), Collected Works of Erasmus, Trans. By R. A. B. Mynors & D. F. S. Thomson, Toronto, University of Toronto Press.
  14. Gentrup, William F. (1987), Political Applications of Classical Friendship in Renaissance Literature, Arizona State University, available at:
  15. http://proquest.umi.com.libproxy.chapman.edu:2048/pqdweb?index=40&did=753020791&SrchMode=1&sid=26&Fmt=6&VInst=PROD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1183188434&clientId=8974
  16. Habermas, Jürgen (1973), Theory and Practice, trans. to English J. Viertel, Bacon Press, Boston.
  17. -------- (1992), Between Facts and Norms, London, polity Press.
  18. King, preston (1999), Introduction, in: Critical Review of International Social and Political Philosophy, Special Issue on “The Challenges to Friendship in Modernity”, Vol. 2, No. 4, Winter 1999, pp. 1-14.
  19. Montaigne, Michel de. (1957), The Complete Works of Montaigne, Trans. By D. M. Frame, Stanford, Stanford University Press.
  20. More, Sir Thomas (1947), Utopia, The U.S., Walter J. Black Inc.
  21. Plamenatz, John (1963), Man and Society, Longman.
  22. Price, A. W. (1999), Friendship and Politics, in: “Tijdschrift voor Filosofie, 61/1999, pp. 525-545.
  23. Swanson, J. A., (1992), The Public and the Private in Aristotle’s Political Philosophy, Cornell University Press, New York.

CAPTCHA Image