نویسنده

استاد یار دانشگاه آفریقای جنوبی

چکیده

اسلام از کلمه سلام به معنی صلح سرچشمه می‌گیرد. این مقاله به برخی از سو‌تفاهم‌های رایج در خصوص اسلام و اسلام هراسی ناشی از چنین سوتفاهم‌هایی در بسیاری از نقاط جهان می‌پردازد. در نتیجه قدم اول، فهم آموزه‌های بنیادین اسلام می‌باشد. در این راستا می‌توان گفت با توجه به فعالیت‌های مولانا مکارم خان، جهاد واقعی بر مفاهیم صلح، بردباری و عدم خشونت مبتنی می‌باشد. هر یک از این سه مفهوم به طور خلاصه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بر اساس استدلال خان تمام تعالیم اسلام بر پایه صلح می‌باشد.
در حوزه گفتمان حقوق بشر پرسش این مقاله آن است که چرا با توجه به گستره بزرگ حقوق بشر تعداد انسان‌های درست کار زیاد نمی باشد. شاید نیاز است به جای تاکید بر حقوق بشر بر وظایف بشر تاکید بیشتری شود.
در خصوص کرامت انسانی چه باید کرد؟ با توجه به کاریکاتور جنجالی سال  2006، در مقاله چنین استدلال می‌شود که به منظور حفظ کرامت انسانی افراد دین دار، صرفه نظر از هر آنچه دین ممکن است باشد، نیاز است که محدودیت‌هایی بر حق آزادی بیان در جوامع سکولار اعمال گردد. این محدودیت‌ها برای حفظ صلح در جوامع بسیار مهم است.
در راستای کرامت انسانی، سئوال جدائی ناپذیر کرامت مذهبی است. چنین استدلال خواهد شد که حق بر کرامت مذهبی شامل حق بر عدم قربانی شدن، ترساندن و تحریک کردن بر اساس دین و اعتقادات افراد می‌باشد.
پس از حدود 300 سال از سلطه سکولاریسم غربی و عقل انسانی، شاید زمان آن رسیده باشد که برای هماهنگ کردن وحی و عقل به هماهنگی ایمان و عقل بازگشت. این پاسخ در پروژه‌ای به رهبری پروفسور مک کین در دانشگاه کاتولیک در واشنگتن در سال 2008 ارائه شد. نیاز است که به ارزش‌های مبتنی بر دین و گفتمان حقوق بشری مبتنی بر چنین ارزش‌هایی احترام گذاشته شود.
همچنین در این مقاله به فعالیت و آثار محقق ترکیه‌ای، فتح الله گولن در رابطه با آرمان‌های اسلامی، گفتمان‌های انسانی و گفتگوی تمدن‌ها اشاره می‌شود.
 در تحلیل نهایی، اگر حقوق بشر در خدمت حفظ صلح جهانی و کرامت انسانی باشد باید به ارزش‌های مبتنی بر دین احترام بگذارد.

عنوان مقاله [English]

Islamophobia and Disrecpecting the Sanctity Of Islam as A Threat to World Peace

نویسنده [English]

  • Nazeem Goolam

Associated Professor, South Africa University

چکیده [English]

Islam emanates from the word ‘salaam’ meaning peace. The paper will examine some of the common misunderstandings regarding Islam today and the Islamophobia flowing from such misunderstandings in many parts of the world.
The starting point is thus to understand the fundamental teachings of Islam. In this regard it will be argued, with specific reference to the work of Maulana Wahiduddin Khan, that the true jihad is founded on the concepts or ideas of peace, tolerance and non-violence. Each of these three ideas will be briefly examined. Khan argues that all the teachings of Islam are based on the principle of peace.
In the context of human rights discourse, the paper will ask why we have so much human rights, but so few right humans (or humans who are right). Perhaps a greater emphasis needs to be placed on human duties rather than human rights.
What about human dignity?  With specific reference to the 2006 cartoon controversy, the paper will argue that there needs to be limitations on the right to freedom of expression in secular societies so as not to encroach on the human dignity of people of faith, whatever faith that may be. This is crucial to the maintenance of peace in societies.
Inextricably related to the question of human dignity is the question of religious dignity. It will be argued that the right to religious dignity includes the right not to be victimised, intimidated or provoked on grounds of one’s religion or faith.
After some 300 years of the dominance of Western secularism and human reason, perhaps it is time for a return to the harmonization of faith and reason, to the harmonization of Revelation and reason. This call was made, in a project headed by Prof McLean, by the Catholic University in Washington in 2008. There is a need to have regard to faith-based values and the need for a human rights discourse founded on faith-based values.
The paper will also make reference to the important work and writings of a leading Turkish scholar, Fethullah Gulen, in respect of Islamic ideals, humanistic discourse and the dialogue of civilizations.
In the final analysis, if human rights are to serve to maintain world peace and human dignity it must be founded on a respect for religious values.

CAPTCHA Image