نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس حقوق مددکاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه الهیات فریدنساو، ماکرن ، آلمان.

چکیده

از آنجا که تصور می شود حقوق بشر برای همه انسان­ ها برابر است و هرگونه اختلاف اجتماعی را کنار می گذارد، باید راه هایی برای آموزش جمعیت در امور حقوق بشر یافت. یکی از راه­ های آموزش حقوق بشر دین است. دین پیوند بین افراد یک جامعه است که به تفاوت­ های اجتماعی و آموزشی اهمیت نمی دهد. برای اعتقاد و اعتراف به یک دین نیازی به تحصیلات عالی نیست. اما در زمان ناامنی، به عنوان مثال در جنگ ها یا فجایع، مردم بیشتر از زمان صلح، مذهبی هستند و از رهبران مذهبی خود درخواست کمک و مشاوره اخلاقی دارند. با شرکت در مراسم مذهبی، مردم نه تنها در مورد امور مذهبی بلکه در مورد موارد سیاسی نیز مطلع می شوند زیرا نهادهای مذهبی مکانی برای تبادل دانش نیز هستند. رهبر مذهبی نقش مهمی را ایفا می کند زیرا او می تواند تأثیر زیادی بر روی توده هایی با تحصیلات پایین بگذارد. رهبر مذهبی با استفاده از روش های موثر می تواند به اجرای حقوق بشر در جامعه کمک کند. از آنجا که روش ­های مختلفی برای آموزش بین فرهنگی در امور حقوق بشر وجود دارد، می خواهم توضیح دهم که چگونه آموزش بین دینی در امور حقوق بشراز فعالیت­ های ضد تعصبی حمایت می کند. پایه و مبنای این مفهوم ضد تعصب در اصل در آفریقای جنوبی ایجاد شده و هدف آن رفع کلی تبعیض از قبیل تبعیض جنسی، نژادپرستی، سلسله مراتب شمال-جنوب و غیره است. تمرکز این نوشتار بر روی حساسیت بخشیدن به خود و شروع یک فرایند یادگیری مادام العمر برای زندگی با آگاهی از تعصبات موجود و ایجاد تحمل در جامعه است. مفهوم ضد تعصب مستقیماً با مکانیسم تبعیض در ارتباط است و بنابراین برای زمینه های آموزشی که شامل نهادهای مذهبی است، مفید و مناسب است. رهبر مذهبی توسط این آموزش قادر به کار با تمام گروه های کودکان و بزرگسالان یا مردان و زنان است و می تواند این افراد را به سمت تجربه احساسی خودشان سوق دهد. با توسعه این روش، رفتارهای غیر تبعیض آمیز در زندگی شخصی و کار ایجاد می­شود. دینی که با روش ضد تعصب همراه باشد، نشان می دهد که جامعه چه فرصت هایی برای مبارزه با تبعیض کمتر برای همه افراد جامعه است و در نهایت به اجرای حقوق بشر کمک می کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Religion and the Implementation of Human Rights in the Context of Anti-Bias

نویسنده [English]

  • Simone Emmert

Lecturer of Law in Social Work, School of Social Sciences, Friedensau Adventist University, Möckern, Germany.

چکیده [English]

As Human Rights are supposed to be equal for all human beings leaving any social differences away there must be ways found to educate the population in Human Rights matters. One of the ways for Human Rights education is Religion. Religion is the link between the people of one society that does not care for social and educational differences. There is no need for high education to believe and to confess to a religion. But also in times of insecurity, e.g. wars or catastrophes, people tend to be more religious than in times of peace and are seeking help and moral advice from their religious leaders.
By attending religious ceremonies people get informed not only about religious matters but also about political ones as religious institutions are also a place for exchanging knowledge. An important role plays the religious leader as he can have a great influence esp. on the masses with lower education. By using effective methods he can contribute to implementing Human Rights in society. As there are already different methods of intercultural training on Human Rights affairs existing I would like to explain how, in analogy to that, an inter-religious training on Human Rights Affairs, esp. anti-discrimination, could work. The basis is the anti-bias concept which was originally developed in South Africa and which aims at the general removal of discrimination like sexism, racism, north-south-hierarchy, etc. The focus is on the sensibilization of oneself and starting a life-long-learning process of living aware of existing prejudices and developing tolerance in society. The anti-bias concept starts working directly at the mechanism of discrimination and is therefore useful and appropriate for the pedagogical fields which include religious institutions. The religious leader is enabled by this training to work with groups, e.g. children and adults or men and women, and lead those people to their emotional self-experience. Developing on this, non-discriminating conducts for the personal life- and the working situation is produced. Religion that works together with the anti-bias method shows how many chances a society has with less discrimination for all and helps finally to implement Human Rights.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religion
  • human rights
  • education
  • Anti-Bias-Method
  1. A) Books & Articles
  • Abraham, W. E. (1962). The Mind of Africa, Chicago: Sub-Saharan Publishers.
  • Anaruddha Thera, Religion and Peace, p. 65, in: Taylor/Gebhardt (Ed.), Religions for Human Dignity and World Peace, Geneva 1986.
  • Arinze, Francis (2002). Religionen gegen die Gewalt, Freiburg.
  • Bennett, T.W. (1993). “Human Rights and the African Cultural Tradition”, in: Aldeeb, Sami, Human Rights and Cultural Diversity-Europe, Arabic-Islamic World, Africa, China, Goldbach: Keip Pub.
  • Bielefeldt, Heiner (1998). “Zwischen Scharia und Menschenrechten: Facetten der islamischen Menschenrechtsdiskussion”, in: Voigt (Ed.), Die Menschenrechte im interkulturellen Dialog, Frankfurt.
  • Brander/Oliveira, a.o (Ed.), (2005). Kompass, Handbuch zur Menschenrechtsbildung für die schulische und außerschulische Bildungsarbeit,
  • BVerfGE 83, p. 341 (353).
  • Classen, Claus Dieter (2006). Religionsrecht, Tübingen: Mohr Siebeck.
  • Emmert, Die Bedeutung menschenrechtlicher Verträge für den Flüchtlingsschutz, AWR-Bulletin, No.2/2005, p. 121 (128).
  • Faath, Sigrid (2006). Politik und Gesellschaft in Nordafrika, Nah- und Mittelost zwischen Reform und Konflikt, Hamburg: Deutsches Orient Institut Hamburg.
  • Fritzsche, Karl-Peter (2004). Menschenrechte, Paderbor: UTB GmbH .
  • Gareis/Varwick (2003). Vereinte Nationen, 3rd ed., Opladen.
  • Geyer, Auseinandersetzung um die Menschenrechte, in: Politische Studien, 234, 28. Jahrgang, Juli/August 1977, p. 341f.
  • Grabenwarter, Christoph (2005). Europäische Menschenrechtskonvention, 2nd ed., Wien: Beck C. H.
  • Heine (2002). “In Allahs Namen: Religiös motivierter Extremismus und Terrorismus”, in: Frank/Hirschmann, Die weltweite Gefahr, Terrorismus als internationale Herausforderung, Berlin: Berlin Verlag.
  • Jack, Homer Alexander (1993). WCRP A History of the World Conference on Religion and Peace, New York: World Conference on Religion and Peace.
  • Kühnhardt, Ludger  (1991). Die Universalität der Menschenrechte, 2nd ed., Bonn 1991: Bundeszentral Fur Politische Bildung.
  • Lama, Dalai & Die Liebe (2005). Quelle des Glücks, Freiburg: Verlag Herder.
  • Laroui, Fouad (2006). De L’Islamisme, Paris: ROBERT LAFFONT.
  • Lenhart, Volker (2003). Pädagogik der Menschenrechte,
  • Meier, Andreas (1994). Der politische Auftrag des Islam, Wuppertal: Peter Hammer Verlag GmbH.
  • Menschenrechtsverträge, Geschichte und Regionale Systeme, AWR-Bulletin No.2/2006, p. 97 (103).
  • Müller, Helmut M. (1996). Schlaglichter der Weltgeschichte, Bonn: Bundeszentral Fur Politische Bildung.
  • Nourbakhsh, Younes (2004). “Der politische Diskurs im Iran”, in: WeltTrends Nr. 44, Modernisierung und Islam, Potsdam: Universität Potsdam.
  • Opitz, Peter (2002). Die Vereinten Nationen, München: UTB.
  • Preamble of the United Nations Charter, 1945.
  • Ramadan, Said (1980). Das islamische Recht, Wiesbaden:
  • Rehmann, Javaid (2003). International Human Rights Law,
  • Röhrich, Wilfried (2004). Die Macht der Religionen, München: Beck.
  • Schiffer, S (2005). Der Islam in deutschen Medien, APuZ.
  • Steinberg/Hartung (2005). “Islamistische Gruppen und Bewegungen”, in: Ende/Steinbach (Ed.), Der Islam in der Gegenwart, Bonn: Beck C. H.
  • Wenzel, Volkmar (2004). “Betrachtungen zum Islamistischen Terrorismus”, in: Kriminalistik.

 

  1. B) Websites
  • Gibran, Der Prophet, p. 104; http://www.columbia.edu/~gm84/ gibran26.html (29.01.2007).
  • Hirschmann, Internationaler Terrorismus, in: Frank/Hirschmann (Ed.), Die weltweite Gefahr, Terrorismus als internationale Herausforderung, Berlin 2002, p. 27 (56). http://www.languages.anti-bias-werkstatt.de/ index.html (31.01.2007);

 

CAPTCHA Image