مقاله پژوهشی
تحریم‌های اقتصادی و نقض حق بر آموزش
1. تحریم‌های اقتصادی و نقض حق بر آموزش

محمد حبیبی مجنده؛ مهدی عبدالمالکی؛ سیده زهرا موسوی انزهایی

دوره 07، شماره 1 ، بهار و تابستان 1391، صفحه 3-24

چکیده
  تحریم‌های اقتصادی اعم از یک‌جانبه یا مطابق با فصل هفتم منشور ملل متحد ابزاری قدرتمند برای واداشتن یک دولت به انجام تعهدات بین‌المللی‌اش تلقی می‌گردد. تحریم‌ها خواه ‌ناخواه آثاری بر جمعیت کشور هدف ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مقایسه دیدگاه شهید مطهری در مورد جهاد و دیدگاه رالز درباره جنگ‌های حقوق بشری
2. مقایسه دیدگاه شهید مطهری در مورد جهاد و دیدگاه رالز درباره جنگ‌های حقوق بشری

امیر مقامی

دوره 07، شماره 1 ، بهار و تابستان 1391، صفحه 25-36

چکیده
  نسبتی ناخواسته میان نظریه جهاد شهید مرتضی مطهری و جان رالز و مشابهت برخی دغدغه‌های اجتماعی آن‌ها بهانه‌ای است برای کنجکاوی در امکان تشابه یا افتراق نظریه این دو در باب مشروعیت جنگ و توسل ابتدایی به ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
ممنوعیت تنبیه بدنی کودکان توسط معلمان و مربیان با تأکید بر نقش روحانیون و رهبران دینی در مقابله با آن
3. ممنوعیت تنبیه بدنی کودکان توسط معلمان و مربیان با تأکید بر نقش روحانیون و رهبران دینی در مقابله با آن

محمد مهدی مقدادی

دوره 07، شماره 1 ، بهار و تابستان 1391، صفحه 37-48

چکیده
  یکی از ابعاد نگران‌کننده و فراگیر کودک آزاری و خشونت، تنبیه بدنی کودکان توسط معلمان، مربیان و کارکنان محیط‌های آموزشی است. به‌رغم آنکه در مقررات داخلی و بین‌المللی، به ویژه پیمان‌نامه حقوق کودک، ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تنبیه بدنی کودکان: جلوه‌ای از چالش نسبیت گرایی فرهنگی و جهان‌شمولی حقوق بشر کودکان
4. تنبیه بدنی کودکان: جلوه‌ای از چالش نسبیت گرایی فرهنگی و جهان‌شمولی حقوق بشر کودکان

امیرحمزه زینالی؛ حسین جمعه پور

دوره 07، شماره 1 ، بهار و تابستان 1391، صفحه 49-68

چکیده
  امروزه کشورهای دنیا نسبت به شناسایی ارزش‌ها، اصول، قواعد و هنجارهای حقوق بشر، راهکاری تضمین، اجرا و نظارت بر آن‌ها از رهگذر مجموعه‌ای از اسناد، آموزه‌ها، رویه‌ها و نهادها اقدام کرد ه‌اند که از آن ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مدل مفهومی عناصر و ابعاد تنبیه بدنی بر اساس مطالعات داخلی و خارجی
5. مدل مفهومی عناصر و ابعاد تنبیه بدنی بر اساس مطالعات داخلی و خارجی

فریبا خوشبخت

دوره 07، شماره 1 ، بهار و تابستان 1391، صفحه 69-82

چکیده
  تنبیه بدنی یعنی استفاده از نیروی فیزیکی، برای اصلاح یا کنترل رفتار کودک با هدف و قصد اینکه کودک درد را تجربه کند، اما صدمه‌ای نبیند. تنبیه‌ بدنی عمدتاً در دو سطح خانواده و مدرسه مطرح می‌باشد. در مطالعه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
سیره تربیتی پیشوایان دینی در مقابله با تنبیه ‌بدنی کودکان
6. سیره تربیتی پیشوایان دینی در مقابله با تنبیه ‌بدنی کودکان

شهلا پاکدامن؛ پریسا پورعلمداری؛ فیزه پیمان پاک

دوره 07، شماره 1 ، بهار و تابستان 1391، صفحه 83-96

چکیده
  مطالعه سیره تربیتی پیشوایان دینی از جمله پیامبر اسلام۹ و امامان معصوم نشان می‌دهد که نظام تربیتی آنان برگرفته از تربیت الهی است که به کمال مطلق توجه دارد، لذا همواره رشد فرد را در نظر می‌گیرد و همواره ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل روانشناسانه و اسلامی تنبیه بدنی از دیدگاه کودکان
7. تحلیل روانشناسانه و اسلامی تنبیه بدنی از دیدگاه کودکان

محبوبه البرزی

دوره 07، شماره 1 ، بهار و تابستان 1391، صفحه 97-108

چکیده
  روش‌ها و شیوه‌های متعددی برای جامعه‌پذیری کودکان وجود دارد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه کودکان از تنبیه بدنی با تحلیلی از رویکرد اسلامی و روانشناسی پرداخت. در این راستا تعداد چهل دختر و ...  بیشتر