محمدرضا تمنائیفر؛ فاطمه سلامی محمدآبادی؛ سمیه دشتبانزاده
دوره 06، شماره 2 ، آذر 1390، ، صفحه 89-98
چکیده
طرز رفتار بزرگسالان اثر عمیقی بر شخصیت کودکان و عادات کسب شده توسط آنها دارد. تنبیه به معنای آگاهانیدن، بیدار کردن، واقف گردانیدن به چیزی و آگاه و هوشیاری کردن آمده است. تنبیهبدنی به معنای استفاده از ...
بیشتر
طرز رفتار بزرگسالان اثر عمیقی بر شخصیت کودکان و عادات کسب شده توسط آنها دارد. تنبیه به معنای آگاهانیدن، بیدار کردن، واقف گردانیدن به چیزی و آگاه و هوشیاری کردن آمده است. تنبیهبدنی به معنای استفاده از نیروی فیزیکی جهت ایجاد درد بدون صدمه، به منظور تربیت (تصحیح یا کنترل رفتار) کودک می باشد. تنبیهبدنی یک نوع کودک آزاری و شایع ترین نوع خشونت در خانواده است که موجب نقض حقوق کودک می شود. معمولاً روان شناسان تنبیهبدنی را جایز نمیدانند. تنبیهبدنی دارای اثرات مخرب کوتاه و بلند مدت برجسم و روح کودک میباشد و عوارض نامطلوبی همچون ترس، عدم یادگیری رفتار درست، توجیه صدمه زدن به دیگران، پرخاشگری نسبت به عامل تنبیه کننده، جانشین شدن یک پاسخ نامطلوب به جای پاسخ نامطلوب دیگر و الگو برداری از آن توسط دیگران را به همراه دارد. پژوهشها حاکی از آن است که مادران خانهدار و دارای سطح تحصیلات پایین، بیشتر از تنبیهبدنی استفاده میکنند و مشکلات رفتاری مثل پرخاشگری عملی و کلامی، گوشهگیری و عدم همکاری در کودکانی که توسط والدین تنبیه میشدند نسبت به آنها که تنبیه نمیشدند بیشتر میباشد. بنابراین، آموزش اثرات بد تنبیهبدنی بر جسم و روح کودک به والدین و نیز آموزش روشهای تربیتی مثبت به آنها می تواند در کاهش استفاده از تنبیهبدنی به عنوان یک روش تربیتی موثر باشد علاوه بر این، بهتر است از روشهای جانشین تنبیه همچون اشباع، گذشت زمان، تقویت رفتار ناهمساز و نادیده گرفتن استفاده کرد.