این موضوع که والدین در انتخاب نوع تربیت و آموزش کودکان خود نوعی آزادی عمل دارند و نسبت به دیگران از حق تقدم برخوردارند، موضوعی است که اجمالاً در متون دینی، قوانین و رویههای ملی و بینالمللی پذیرفته ...
بیشتر
این موضوع که والدین در انتخاب نوع تربیت و آموزش کودکان خود نوعی آزادی عمل دارند و نسبت به دیگران از حق تقدم برخوردارند، موضوعی است که اجمالاً در متون دینی، قوانین و رویههای ملی و بینالمللی پذیرفته شده است. پرسش اصلی این نوشتار این است که اگر والدین یا دیگر اولیای قانونی کودکان، از جمله کودکان مربوط به اقلیتها، خواسته یا ناخواسته از این حق سوء استفاده کنند و مثلاً شیوهای در تربیت کودکان خویش برگزینند که روند هویتیابی آنان را مختل کند، چه راهکارهایی برای اصلاح این وضعیت میتوان در نظر گرفت؟ این نوشتار در صدد است تا مشخص کند که بر اساس آموزههای فقهی و تحلیلهای حقوقی و نیز تصریح پارهای قوانین، حق اولویت والدین در انتخاب نوع و میزان آموزش کودکانشان، حقی مطلق نبوده و به غبطه و منافع عالیه کودکان منوط و محدود است؛ اما نظر به اهمیت فوقالعاده موضوع، ضروری است قانونگذار برخورد فعالتری با مسئله نموده و مقررات صریحتر و جامعتری برای تضمین حقوق کودکان وضع کند.
اسناد بین المللی و ملی، خانواده را رکن اساسی اجتماع و جایگاه طبیعی رشد و شکوفایی شخصیت کودکان شمردهاند. بر این اساس و همسو با آموزههای دینی و آداب و رسوم محلی، قوانین موضوعه برای خانواده حریم مستحکمی ...
بیشتر
اسناد بین المللی و ملی، خانواده را رکن اساسی اجتماع و جایگاه طبیعی رشد و شکوفایی شخصیت کودکان شمردهاند. بر این اساس و همسو با آموزههای دینی و آداب و رسوم محلی، قوانین موضوعه برای خانواده حریم مستحکمی قائل شدهاند و دولتها نیز کمتر مایلند نظارت و حوزه رفتار خود را به درون خانواده تسری دهند. رویههای قضایی نیز عموماً بر همین روال است. از سوی دیگر مطابق پژوهشهای صورت گرفته در نقاط مختلف جهان، بخش قابل توجهی از کودک آزاریها در محیط خانواده و توسط والدین، سرپرستان قانونی و نزدیکان کودکان و نوجوانان انجام می شود. تأکید افراط گرایانه بر تقدس خانواده و انگیزه کم دولتها نسبت به دخالت در حریم خانواده، سبب شده است تا بسیاری از کودکان و نوجوانان در شرایط نامناسبی قرار گیرند. این نوشتار، نخست تعریفی از خشونت علیه کودکان ارائه میکند و انواع آن را به طور مختصر معرفی مینماید. سپس به علل کودکآزاری خانگی، اصول و معیارهای پیماننامه حقوق کودک برای حمایت از کودکان در برابر خشونت و همچنین قوانین ایران در ارتباط با این موضوع میپردازد. با توجه به تأثیر گسترده و عمیق رسانههای گروهی، همچنین مذاهب و کارکردهای اجتماعی رهبران دینی در بسیاری جوامع، مقاله به نقش آنان در مقابله با خشونت خانگی علیه کودکان نیز خواهد پرداخت.
اسناد بین المللی و ملی، خانواده را رکن اساسی اجتماع و جایگاه طبیعی رشد و شکوفایی شخصیت کودکان شمردهاند. بر این اساس و همسو با آموزههای دینی و آداب و رسوم محلی، قوانین موضوعه برای خانواده حریم مستحکمی ...
بیشتر
اسناد بین المللی و ملی، خانواده را رکن اساسی اجتماع و جایگاه طبیعی رشد و شکوفایی شخصیت کودکان شمردهاند. بر این اساس و همسو با آموزههای دینی و آداب و رسوم محلی، قوانین موضوعه برای خانواده حریم مستحکمی قائل شدهاند و دولتها نیز کمتر مایلند نظارت و حوزه رفتار خود را به درون خانواده تسری دهند. رویههای قضایی نیز عموماً بر همین روال است. از سوی دیگر مطابق پژوهشهای صورت گرفته در نقاط مختلف جهان، بخش قابل توجهی از کودک آزاریها در محیط خانواده و توسط والدین، سرپرستان قانونی و نزدیکان کودکان و نوجوانان انجام می شود. تأکید افراط گرایانه بر تقدس خانواده و انگیزه کم دولتها نسبت به دخالت در حریم خانواده، سبب شده است تا بسیاری از کودکان و نوجوانان در شرایط نامناسبی قرار گیرند. این نوشتار، نخست تعریفی از خشونت علیه کودکان ارائه میکند و انواع آن را به طور مختصر معرفی مینماید. سپس به علل کودکآزاری خانگی، اصول و معیارهای پیماننامه حقوق کودک برای حمایت از کودکان در برابر خشونت و همچنین قوانین ایران در ارتباط با این موضوع میپردازد. با توجه به تأثیر گسترده و عمیق رسانههای گروهی، همچنین مذاهب و کارکردهای اجتماعی رهبران دینی در بسیاری جوامع، مقاله به نقش آنان در مقابله با خشونت خانگی علیه کودکان نیز خواهد پرداخت.
بسیاری از پیماننامههای مهم بینالمللی دارای اسناد ضمیمهای به نام پروتکل هستند که موضوعات سند اصلی را تشریح میکنند. برای کنوانسیون حقوق کودک نیز که بیش از هر سند بینالمللی به امضای کشورها رسیده، ...
بیشتر
بسیاری از پیماننامههای مهم بینالمللی دارای اسناد ضمیمهای به نام پروتکل هستند که موضوعات سند اصلی را تشریح میکنند. برای کنوانسیون حقوق کودک نیز که بیش از هر سند بینالمللی به امضای کشورها رسیده، دو پروتکل الحاقی تدوین شده است: یکی دربارة بکارگیری کودکان در مناقشات مسلّحانه و دیگری دربارة خرید و فروش، خود فروشی و هرزهنگاری کودکان. مجلس شورای اسلامی الحاق جمهوری اسلامی ایران به پیماننامة حقوق کودک را تصویب کرده است. یکی از توصیههای کمیتة حقوق کودک هنگام بررسی دومین گزارش ادواری ایران این بود که ایران پروتکلهای مذکور را تصویب کند. مجلس شورای اسلامی در جلسه 9/5/1386 الحاق دولت ایران به پروتکل مربوط به فروش، فحشاء و هرزهنگاری کودکان را تصویب کرده است. مقاله حاضر با مروری بر این پروتکل و مطالعة تطبیقی آن با قوانین موضوعة ایران، در صدد است این پرسش را پاسخ گوید که اجابت درخواست کمیتة حقوق کودک و امضای آن پروتکل توسط دولت ایران، چه نتایجی در پی خواهد داشت؟ مطالعة مفاد پروتکل مذکور نشان میدهد الحاق جمهوری اسلامی ایران به آن افزون بر آنکه با موازین اخلاقی، مقرّرات موضوعه و رویّههای عملی دولت ایران ناسازگاری ندارد، بلکه موجب ارتقای موقعیّت بینالمللی کشور نیز میشود.
This article first introduces the university legal clinic as an independent, non-profit institution of public utility and as part of a university that simultaneously pursues two objectives: practical training of law students through working with real clients and providing free legal services for the vulnerable groups of society who do not have access to ...
بیشتر
This article first introduces the university legal clinic as an independent, non-profit institution of public utility and as part of a university that simultaneously pursues two objectives: practical training of law students through working with real clients and providing free legal services for the vulnerable groups of society who do not have access to them in any other ways. Afterwards, having explained the positive consequences of the establishment of legal clinics and clinical education, the article introduces a variety of legal clinics such as: in-house clinics, out-house clinics, live/real clinics, simulation clinics and mobile clinics. Finally, the experience of MofidUniversity in establishing a university legal clinic- which is the first of its kind in Iran- and other related activities such as holding a moot court for students is explained.