روشها و شیوههای متعددی برای جامعهپذیری کودکان وجود دارد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه کودکان از تنبیه بدنی با تحلیلی از رویکرد اسلامی و روانشناسی پرداخت. در این راستا تعداد چهل دختر و ...
بیشتر
روشها و شیوههای متعددی برای جامعهپذیری کودکان وجود دارد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه کودکان از تنبیه بدنی با تحلیلی از رویکرد اسلامی و روانشناسی پرداخت. در این راستا تعداد چهل دختر و پسر مقطع پیش دبستانی بر اساس نمونه در دسترس با استفاده از آزمون نقاشی و مصاحبه مورد سنجش قرارگرفتند. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد بیشتر کودکان مورد تنبیه بدنی خفیف قرار گرفته بودند. کودکان دیدگاه مثبتی نسبت به تنبیه بدنی نداشتند، لیکن در قبال خطاها و اشتباهات خود روشهای تربیتی دیگر همچون قهر، محرومیت و جریمه شدن را میپذیرفتند. کودکانی که مورد تنبیه بدنی شدید قرارمیگرفتند در نقاشی خود از رنگهای تیره، خطوط کمرنگ و حداقل فضا استفاده میکردند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیرهای جمعیتشناختی والدین، سن و تحصیلات مادر پیشبینی کنندة منفی و معنادار استفاده از تنبیه بدنی بود. نتایج کسب شده با دو رویکرد اسلامی و روانشناسی تحلیل گردید.