از جملهی مسائل حسّاس و مهمّ تربیتی که خانوادهها و جوامع بشری دچار آن هستند، چگونگی برخورد با اعمال و کردارهای ناروای کودکان است. در دیدگاه اسلامی و به خصوص فقه سترگ شیعه که در کشور ما منبع الهامبخش ...
بیشتر
از جملهی مسائل حسّاس و مهمّ تربیتی که خانوادهها و جوامع بشری دچار آن هستند، چگونگی برخورد با اعمال و کردارهای ناروای کودکان است. در دیدگاه اسلامی و به خصوص فقه سترگ شیعه که در کشور ما منبع الهامبخش جهت قانونگذاری محسوب میگردد، علاوه بر توجّه خاص به امور تربیتی کودکان و رشد و سعادت آنان، بر کرامت کودکان، مهروزی و مصلحت محوری در برخورد با آنان و جلوگیری از هرگونه زیان و آسیب به آنها تأکید بسیار شده و از کیفر دادن، خشونت و آزار اطفال منع شده است. هرچند در مواردی نیز تنبیه کودکان به جهت رعایت مصلحت و غبطهی آنان، جایز و بلامانع دانسته شده است. لیکن نظام بین الملل حقوق بشر تلاش میکند تا تنبیه بدنی کودکان را از جوامع حذف نماید و با ابزارهای گوناگون درصدد ترویج این دیدگاه بوده و معتقد است تنبیه کودکان بر خلاف کرامت انسانی و تمامیّت جسمانی کودکان بوده و گاه، امری غیر انسانی، تحقیر آمیز و خشن نیز محسوب میشود؛ لذا، تمام تلاش خود را بر این امر متمرکز نموده است که از اِعمال همهی انواع تنبیه و مجازات بدنی کودکان در سطح جهانی جلوگیری کرده، و این عمل را به طور کلّ حذف نماید. بنابراین، در بدو امر و به ظاهر، دو رویکرد متعارض شکل میگیرد.ما ضمن بررسی و تبیـین موضع واقعی این دو دیـدگاه، سعی نمودهایم که با توجّه به غبطه و مصلحت کودکان و منافع اجتماع، تربیت، رشد و حقوق کودکان، راهکارهای مناسب جهت نزدیکی دو رویکرد به یکدیگر ارائه دهیم.
امروزه، به رغم تلاش فزایندهای که در حمایت از کودکان صوت میگیرد، هنوز شکلهای مختلفی از خشونت و آزار علیه آنها به ویژه در قالب تنبیه بدنی ادامه دارد. بسیاری بر این باورند که به موجب سرپرستی والدین ...
بیشتر
امروزه، به رغم تلاش فزایندهای که در حمایت از کودکان صوت میگیرد، هنوز شکلهای مختلفی از خشونت و آزار علیه آنها به ویژه در قالب تنبیه بدنی ادامه دارد. بسیاری بر این باورند که به موجب سرپرستی والدین و مسئولیت مربیان در تربیت کودکان و جلوگیری از کجروی آنها، در مواردی میتوان تنبیه بدنی را به کار برد. این در حالی است که دانشمندان زیادی برای حمایت از پیماننامه حقوقی کودک، بر ممنوعیت هرگونه بدرفتاری و خشونت علیه کودکان تأکید مینمایند. مقاله حاضر با مطالعه دیدگاههای ارائه شده در این زمینه و بررسی نتایج تنبیه بدنی، در صدد است این پرسش را پاسخ گوید که آیا تنبیه بدنی کودک در راستای ادبآموزی و تربیت وی جایز است و آیا دیدگاه فقه امامیه و مقررات قانون مدنی ایران در این خصوص با پیماننامه حقوق کودک سازگاری دارد؟
امروزه، به رغم تلاش فزایندهای که در حمایت از کودکان صوت میگیرد، هنوز شکلهای مختلفی از خشونت و آزار علیه آنها به ویژه در قالب تنبیه بدنی ادامه دارد. بسیاری بر این باورند که به موجب سرپرستی والدین ...
بیشتر
امروزه، به رغم تلاش فزایندهای که در حمایت از کودکان صوت میگیرد، هنوز شکلهای مختلفی از خشونت و آزار علیه آنها به ویژه در قالب تنبیه بدنی ادامه دارد. بسیاری بر این باورند که به موجب سرپرستی والدین و مسئولیت مربیان در تربیت کودکان و جلوگیری از کجروی آنها، در مواردی میتوان تنبیه بدنی را به کار برد. این در حالی است که دانشمندان زیادی برای حمایت از پیماننامه حقوقی کودک، بر ممنوعیت هرگونه بدرفتاری و خشونت علیه کودکان تأکید مینمایند. مقاله حاضر با مطالعه دیدگاههای ارائه شده در این زمینه و بررسی نتایج تنبیه بدنی، در صدد است این پرسش را پاسخ گوید که آیا تنبیه بدنی کودک در راستای ادبآموزی و تربیت وی جایز است و آیا دیدگاه فقه امامیه و مقررات قانون مدنی ایران در این خصوص با پیماننامه حقوق کودک سازگاری دارد؟