نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کاندیدای دکترای فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

انسان‌ها در عین وحدت در بشر بودن، در نوعی کثرت (در عقاید، علایق، نژاد، زبان‌ و ...) به سر می‌برند که البته گریزی از پذیرش این هر دو واقعیت نیست. اما امروزه نزاع میان وحدت و کثرت، در صورتی تازه، جامعة انسانی را به خود مشغول ساخته است: آیا انسان‌ها با وجود تمام تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند، از حقوق واحدی برخوردارند؛ حقوقی که بتوانیم آنها را «حقوق بشر» بنامیم و همه ملزم به رعایت آن باشند؟ آیا «حقوق بشر» با کثرت نگرش‌ها و منش‌های جوامع انسانی سازگار است؟ در همین راستا، مسئله‌ای دیگر رخ می‌نماید: نگرش‌های مذهبی و عرفانی همواره انسان‌ها را به چند گروه تقسیم می‌کنند و برداشت ابتدایی آن است که این گروه‌ها از حقوق واحد و یکسانی برخوردار نیستند. با پذیرش چنان نگرش‌هایی، باور به «حقوق یکسان و اساسی بشر» چه سرنوشتی می‌یابد؟
 برای پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها، در این مقاله، نگاه دو چهرة سرشناس و تأثیرگذار شرق و غرب به این موضوع کاویده می‌شود: مولوی و نیچه.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Basic Differences and Shared Human Rights

نویسنده [English]

  • Seyed Hassan Hosseini(Akhlagh)

Ph.D. candidate of philosophy, Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

While human beings are of unity as human beings, they live in some sort of plurality (in terms of their believes, interests, races, languages, etc) both being inevitable realities.
Do human beings have shared rights to be called Human Rights despite of all the differences they have? Is Human Rights compatible with plural views and characters in human societies? On the other hand, mystical and religious attitudes have always divided human beings into different groups seeming, at first glance, not to have shared rights
Accepting each of these attitudes, how can one believe in “fundamental Human Rights”?
In this article in order to respond to these questions, the view points of two influential figures from the East and the West will be reviewed: Mulavi and Nietzsche

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rumi
  • Nietzsche
  • Differences
  • Human Rights
  1.  

    *در این مقاله، کل ابیات مثنوی از نسخه نیکلسون برگرفته شده­اند.

     

    1. آنسل، پیرسون کیت، هیچ­انگار تمام­عیار، ترجمه محسن حکیمی، خجسته، تهران،1375.
    2. استرن، ج. پ.، نیچه، ترجمه عزت­الله فولادوند، طرح­نو، تهران،1373.
    3. جعفری، محمدتقی، از دریا به دریا، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1364 .
    4. حسینی(اخلاق)،سیدحسن، «بسترهای شکوفایی حقوق بشر از منظر مولانا»، مبانی نظری حقوق بشر(مجموعه مقالات دومین همایش بین­المللی حقوق بشر)، مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفید،قم، 1384.
    5. حسینی (اخلاق)، سیدحسن، دوران معاصر در اندیشه نیچه و هایدگر، پایا­ن­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین­المللی امام خمینی(ره)قزوین،1383.
    6. داوری­اردکانی، رضا، تمدن و تفکر غربی، ساقی، تهران،1380.
    7. داوری­اردکانی، رضا، فلسفه چیست؟، پژوهشگاه علوم انسانی، تهران،1374.
    8. سوفرن، زرتشت نیچه، نگاه روز، تهران، 1376.
    9. شاهنده،نوشین، زن در تفکر نیچه، قصیده­سرا، تهران،1382.
    10. شریف، مجید، مقدمه اراده قدرت، جامی، تهران،1378.
    11. عبدالحکیم، خلیفه(و دیگران)، نیچه، مولانا و اقبال، ترجمه محمد بقائی (ماکان)، حکمت، تهران،1370.
    12. 15.فرهادپور، مراد، عقل افسرده(تأملاتی در باب تفکر مدرن)، طرح نو، تهران، 1378.
    13. کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه،ج7،علمی و فرهنگی و سروش ، تهران، 1375.
    14. کاپلستون، فردریک، نیچه، فیلسوف فرهنگ، ترجمه علی­اصغر حلبی، بهبهانی، تهران،1361.
    15. گوپیناولی، عبدالباقی، مولانا جلال‌الدین ،ترجمه توفیق سبحانی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی ، تهران، 1363.
    16. مک­دانیل، استنلی، فلسفه نیچه، ترجمه عبدالعلی دستغیب، پرسش، آبادان،1379.
    17. مگی، بریان، فلاسفه بزرگ، ترجمه عزت­الله فولادوند، خوارزمی، تهران،1372.
    18. نیچه، فریدریش، اراده ­قدرت، ترجمه مجید شریف، جامی، تهران،1378.
    19. نیچه، فریدریش، انسان مصلوب(آنک انسان)، ترجمه رؤیا منجم ، مس، تهران،1381.
    20. نیچه، فریدریش، چنین گفت زرتشت، ترجمه داریوش آشوری، آگاه، تهران،1379.
    21. نیچه، فریدریش، حکمت شادان، ترجمه جمال آل­احمد و دیگران، جامی، تهران،1377.
    22. نیچه، فریدریش، دجال، ترجمه عبدالعلی دستغیب، آگاه، تهران،1352.
    23. نیچه، فریدریش، فراسوی نیک و بد، ترجمه دایوش آشوری، خوارزمی، تهران،1373.
    24. نیچه، فریدریش، فلسفه، معرفت و حقیقت، ترجمه مراد فرهادپور، هرمس، تهران،1380 .
    25. نیچه، فریدریش، غروب بت­ها، ترجمه داریوش آشوری، آگاه، تهران،1381.
    26. وارد، استفن، درآمدی تاریخی به اخلاق،ترجمه حسن پویان، مرکز، تهران،1374.
    27. هایدگر، مارتین، «زرتشت نیچه کیست؟»، ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی، در زرتشت نیچه کیست و مقالات دیگر، هرمس، تهران،1378.
    28. یاسپرس، کارل، نیچه و مسیحیت، ترجمه عزت­الله فولادوند، سخن، تهران،1380.

     

     

     

    1. Lowell howey , Richard, Heidegger and Jaspers on Nietzsche, Mortinus Nijhoft, The Hague, NetherLands, 1973 .
    2. On, Stephen, Kant and Nietzsche On Human Rights: A theoretical Approach, International Studies Association, 41st Annual Convention, loseAngeles, march 2000 .
    3. Solomon ,Robert , A History of western philosophy 7,Continental Philosophy since 1750 (the Rise and fall of the self), Oxford, newYork, 1988 .
CAPTCHA Image