نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه حقوق و فقه اجتماعی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.

چکیده

قانون طبیعی دلیل اصلی حقوق طبیعی بشر است. قانون طبیعی در مشهورترین تفسیر خود فرمانهای عقل عملی درباره رفتارهای اختیاری بشر برای رسیدن به خوشبختی همیشگی است. پیشینه مباحث مربوط به قانون طبیعی در غرب به قرن ششم پیش از میلاد مسیح(ع) بازمیگردد. در این تاریخ طولانی پرفراز و نشیب، قانون طبیعی همواره دستخوش خوانشهای گوناگون بوده است. با سلطه پوزیتیویسم بر اندیشه فیلسوفان قرن 19 میلادی، قانون طبیعی بهکلی به محاق رفت و در قرن بیستم، در دوره پساتجدد، دوباره در سه مرحله احیا شد. این مقاله نظریههای قانون طبیعی را در دومین مرحله احیای آن بررسی میکند. این نظریهها در دو گروه آرای کاتولیک و پروتستان دستهبندی میشوند. کاتولیکها توجه به آموزه قانون طبیعی را برای اخلاقی کردن قوانین وضعی در جامعه لازم میدانستند. پروتستانها تا اندازهای نسبت به قانون طبیعی به عنوان اخلاق عینی (و نه ذاتیِ) سکولار محتاط بودند. افزون بر کاستیهای مختص هر نظریه، اشکال مشترکی که هر دو دسته نظریه دارند آن است که اطلاق نام قانون طبیعی به عنوان مقسمی برای تقسیم آن نظریهها به دو دسته کاتولیک و پروتستان از نوعِ اطلاق لفظ مشترک بر دو مفهومی است که هیچ وجه مشترکی ندارند و این تقسیم بهلحاظ علم منطق امری نامقبول است.
روش پژوهش در این مقاله روشی ترکیبی (نقلی-عقلی-انتقادی) است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Critical Study of Western Natural Law Theories in the Second Stage of Its Revival in Postmodern Period

نویسنده [English]

  • Mohammad Hossein Talebi

Associate Professor, Depatment of Law and Social, Research Institue of Hawze and University, Qom, Iran.

چکیده [English]

Natural law is the main reason of natural human rights. According to its most famous conception, natural law is the commands of practical reason about free human behaviours to arrive at eternal happiness. Western natural law discussions started from the sixth century BC. During this long history, natural law was under different conceptions. In the 19th century, natural law discussions subsided altogether because of the domination of positivism on the philosophers' thoughts and they were revived in three stages in the postmodern period of the 20th century. This paper analyses natural law theories in the second stage of the revival. These theories are classified into two groups: Catholic and Protestant views. The Catholics thought that paying attention to natural law teachings is necessary to make positive laws ethical in societies. Protestants were prudent in relation to natural law as the real (not intrinsic) secular morality. In addition to the particular deficiencies of each theory, the common problem of both two groups of theories is that they are not natural law in the same name. That is why dividing them under one word (of natural law) is not a correct logical division. The research method in this paper is a synthetic one, which is traditional – intellectual – critical.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "natural law"
  • "the second stage of revival"
  • "postmodern"
  • "Catholic"
  • "Protestant"
سیاهه منابع
الف- منابع فارسی:
طالبی، محمدحسین. «تفاسیر متنوع از آموزه قانون طبیعی»، آیین حکمت ۱۸ (زمستان ۱۳۹۲): ۱۴۹- ۱۷۵.
 
ب- منابع لاتین:
Ashworth, E.J. “Renaissance Philosophy.” in Routledge Encyclopedia of Philosophy, edited by E. Craig, 264-267. London: Routledge, 1998.
Bonhoeffer, Dietrich. Ethik. Munich: Kaiser, 1949.
Burke, Peter. The Renaissance. Second Edition. London: Macmillan Press, 1997.
Finnis, John. Natural Law and Natural Rights. Oxford: Clarendon Press, 1980.
Foriers, Paul and Perelman, Chaim. “Law, Natural Law and Natural Rights.” in Dictionary of the History of Ideas,Vol. 3. ed. W. Philip 13-27. New York: Charles Scribner’s Sons, 1973.
Griffin, John. On Human Rights. Oxford: Oxford University Press, 2008.
Grotius, Hugo. Prolegomena to the Law of War and Peace, translated by Francis Kelsey. New York: Bobbs-Merrill, 1957.
Jones, Peter. Rights. Houndmills and New York: Palgrave, 1994.
Kalinowski, Georges. "Notions de Nature: Sur la Muabilite du Concept de Nature et L'immuabilite de la loi Naturelle." in Das Naturrechtsdenken Heute und Morgen. edited by D. Mayer-Maly, and P. M. Simons, 45-55. Berlin: Duncker and Humblot, 1983.
Kalinowski, Georges. Le Probleme de la Verite en Morale et en Droit. Lyon: Emmanuel Vitte, 1967.
Künneth, Walter. Politik Zwischen Damon und Gott: Eine Christliche Ethik des Politischen. Berlin: Lutherisches Verlagshaus, 1954.
Locke, John. Two Treatises of Government [1690], edited by Peter Laslett. Cambridge: Cambridge University Press, 1960.
Maritain, Jacques. Man and the State. Chicago, IL: University of Chicago Press, 1951.
Monfasani, John. “Humanism Renaissance.” in Routledge Encyclopedia of PhilosophyVol. 4, edited by E. Craig, 533-541. London: Routledge, 1998.
Pattaro, Enrico. A Treatise of Legal Philosophy and General Jurisprudence, The Law and the Right, Vol. 1. Dordrecht: Springer, 2005.
Rommen, Heinrich. The Natural Law. translated by T. Hanley. New York: Vail-Ballou Press, 1947.
Simon, Yves. The Tradition of Natural Law: A Philosopher's Reflections. edited by V. Kuic. New York: Fordham University Press, 1992.
Staley, Kevin. “New Natural Law, Old Natural Law or The Same Natural Law?.” American Journal of Jurisprudence 38, (1993): 109-131.
Viola, Francesco. "Natural Law Theories in the 20th Century." in A Treatise of Legal Philosophy and General Jurisprudence, Vol. 12. Legal Philosophy in the Twentieth Century: The Civil Law World, Tom 2:Main Orientations and Topics, edited by E. Pattaro. Netherland: Springer, 2016.
Vitoria, Francisco De. Political Writings. edited by A. Pagden, and J. Lawence. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Vlastos, Gregory. "Justice and Equality." in Human Rights, edited by A. L. Melden, 76-95. Belmont: Wadsworth, 1970.
Wasserstrom, Richard. "Rights, Human Rights and Racial Discrimination." in Human Rights, edited by A. L. Melden, 96-110. Belmont: Wadsworth, 1970.
Wolf, Erik. Das Problem der Naturrechtslehre: Versuch einer Orientierung. Karlsruhe: Muller, 1955.
 
CAPTCHA Image