حقوق بشردوستانه بینالمللی یکی از مهمترین شاخههای دانش گسترده حقوق است که کوشش دارد تا اگر به رغم تلاشهای پیشگیرانه، مخاصمه مسلحانهای آغاز شد، آنرا هر چه محدودتر سازد، از آثار مخربش ...
بیشتر
حقوق بشردوستانه بینالمللی یکی از مهمترین شاخههای دانش گسترده حقوق است که کوشش دارد تا اگر به رغم تلاشهای پیشگیرانه، مخاصمه مسلحانهای آغاز شد، آنرا هر چه محدودتر سازد، از آثار مخربش بکاهد و تابع مقررات کند. تبیین دیدگاههای ادیان، به ویژه اسلام به عنوان یکی از مهمترین ادیان جهان معاصر که متأسفانه گاه حتی از سوی پیروانش مورد کجفهمی و سوء تفسیر قرار گرفته است، اهمیت ویژهای دارد. مقالة حاضر تلاشی است در این جهت و با استناد به آیات و روایات، دیدگاههای اسلامی درباره قواعد و مقررات حاکم بر روابط طرفین، پیش و پس از مخاصمات مسلحانه را ارائه میکند.
چند فرهنگ گروییک مفهوم نوظهور درون گفتمان حقوق بشر مبتنی بر وحدت در عین تنوع است. معمولاً این مطلب پذیرفته شده است که حقوق بشر طرفدار اختلاف و تنوع است و این مطلب در جریان همایش جهانی علیه نژادپرستی، ...
بیشتر
چند فرهنگ گروییک مفهوم نوظهور درون گفتمان حقوق بشر مبتنی بر وحدت در عین تنوع است. معمولاً این مطلب پذیرفته شده است که حقوق بشر طرفدار اختلاف و تنوع است و این مطلب در جریان همایش جهانی علیه نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه هراسی و تعصب مربوط به آن به روشنی تصدیق گردید. با این وجود، گرچه ایدة چند فرهنگگروی در علوم سیاسی و فلسفه شرح و بسط یافته اما گفتمان حقوقی مربوط به چند فرهنگگروی بسیار محدود باقی مانده است. معمولاً نهادهای ناظر بر معاهدات حقوق بشر و محاکم بینالمللی و منطقهای برای استفاده از این واژه علاقهای نشان نمیدهند. یکی از دلائل آن میتواند فقدان یک تعریف حقوقی دقیق باشد. این مقاله قصد دارد موارد ذیل را بررسی نماید: چگونه نظام حقوق بشر از چند فرهنگگروی حمایت میکند، گرچه هیچگاه اشارة خاصی به آن نمینماید؛ مشکل تعریفی و اینکه چگونه مفهوم تکثرگرایی حقوقی بر چند فرهنگگروی ارجحیت مییابد؛ فایده به رسمیت شناختن چند فرهنگگروی از یک منظر حقوقی.
امروزه رسانههای گروهی مدرن نقش مهمی در ساختار نظام اجتماعی ایفاء میکنند. بین آزادی بیان و آزادی اطلاعات متأثر از معیارهای حقوق بشر، ارتباطی درونی و متقابل وجود دارد. جامعه آزاد و عرصه عمومی، فارغ ...
بیشتر
امروزه رسانههای گروهی مدرن نقش مهمی در ساختار نظام اجتماعی ایفاء میکنند. بین آزادی بیان و آزادی اطلاعات متأثر از معیارهای حقوق بشر، ارتباطی درونی و متقابل وجود دارد. جامعه آزاد و عرصه عمومی، فارغ از سلطه و رابطه بین الاَذهانی و اقناعی توانایی ایجاد و ابقای رسانههای گروهی آزاد را دارد که در واقع رکن اصلی حقوق بشر و معاهدات مربوط به آن میباشد. آزادی بیان لازمه تحقق حقهای دیگر افراد است. بنابراین ارتباط عمیقی میان حقوق بشر و رسانهها وجود دارد. حقوق بشر یکی از دستاوردهای اساسی جوامع مدرن برای دستیابی به صلح و امنیت بینالمللی از طریق شناسایی و پذیرش حقوق برابر و آزادی انسانها است. صلح بدون اطلاعرسانی آزاد و شناخت و آزادی بیان، چنانکه در منشور سازمان ملل و اسناد حقوق بشر ذکر شده است، محقق نمیشود. در جوامع مدرن آزادی بیان خود را در آزادی ارتباطات و آزادی رسانههای گروهی مجسم میسازد.
صلح و امنیت یکی از دغدغههای همیشگی بشر میباشد. زیربنای امنیت و آسایش را باید در مبانی فکری و ایدهای جست. طراحان حقوق بشر جهانی به دور از مبانی دینی به میدان رقابت وارد شده و در این جهت حرکت کردهاند. ...
بیشتر
صلح و امنیت یکی از دغدغههای همیشگی بشر میباشد. زیربنای امنیت و آسایش را باید در مبانی فکری و ایدهای جست. طراحان حقوق بشر جهانی به دور از مبانی دینی به میدان رقابت وارد شده و در این جهت حرکت کردهاند. مقالۀ حاضر به طرحریزی حقوق جهانی بشر در پرتو تعالیم ادیان همت گماشته و مبانی ادیان را در این خصوص به تصویر کشیده و تفاوت مبانی حاکم بر جهان فعلی در زمینۀ حقوق بشر را با مبانی دینی روشن نموده و مشخص گردیده است که چنانچه پایبندی به آن مبانی در روابط بینالملل مدّ نظر قرار گیرد؛ صلح و امنیت پایدار جهانی به ارمغان خواهد آمد و بر این اساس هویداست که دین در صلح و امنیت نقشی بیبدیل دارد.
این موضوع که والدین در انتخاب نوع تربیت و آموزش کودکان خود نوعی آزادی عمل دارند و نسبت به دیگران از حق تقدم برخوردارند، موضوعی است که اجمالاً در متون دینی، قوانین و رویههای ملی و بینالمللی پذیرفته ...
بیشتر
این موضوع که والدین در انتخاب نوع تربیت و آموزش کودکان خود نوعی آزادی عمل دارند و نسبت به دیگران از حق تقدم برخوردارند، موضوعی است که اجمالاً در متون دینی، قوانین و رویههای ملی و بینالمللی پذیرفته شده است. پرسش اصلی این نوشتار این است که اگر والدین یا دیگر اولیای قانونی کودکان، از جمله کودکان مربوط به اقلیتها، خواسته یا ناخواسته از این حق سوء استفاده کنند و مثلاً شیوهای در تربیت کودکان خویش برگزینند که روند هویتیابی آنان را مختل کند، چه راهکارهایی برای اصلاح این وضعیت میتوان در نظر گرفت؟ این نوشتار در صدد است تا مشخص کند که بر اساس آموزههای فقهی و تحلیلهای حقوقی و نیز تصریح پارهای قوانین، حق اولویت والدین در انتخاب نوع و میزان آموزش کودکانشان، حقی مطلق نبوده و به غبطه و منافع عالیه کودکان منوط و محدود است؛ اما نظر به اهمیت فوقالعاده موضوع، ضروری است قانونگذار برخورد فعالتری با مسئله نموده و مقررات صریحتر و جامعتری برای تضمین حقوق کودکان وضع کند.
حقوق بشر در دوران پس از جنگ سرد، یک مسئله مورد مناقشه بوده است. این مناقشه با تأکید غرب بر وجود یک برداشت جهانشمول از حقوق بشر که قابل اجرا برای همه ملل جهان میباشد، آغاز میشود؛ این مقاله، پاسخ ویتنامیها ...
بیشتر
حقوق بشر در دوران پس از جنگ سرد، یک مسئله مورد مناقشه بوده است. این مناقشه با تأکید غرب بر وجود یک برداشت جهانشمول از حقوق بشر که قابل اجرا برای همه ملل جهان میباشد، آغاز میشود؛ این مقاله، پاسخ ویتنامیها به این ادعا را بررسی میکند. نکته مشترکِ منتقدان ویتنامی درباره جهانشمولی حقوق بشر غربی این است که چنین ادعایی، نوعی انتزاع از تجربة عینی تاریخی است. متفکران ویتنامی به جای اینکه مسئله حقوق بشر را یک اصل انتزاعی تلقی کنند، معمولاً آنرا به مثابة مسئلهای میدانند که در تاریخ بشر در فرآیند مبارزه مستمر علیه ظلم و نابرابری شکل میگیرد. همچنین نویسندگان ویتنامی، مفهومِ غربی حقوق بشر را که بر مفهوم یک فرد جزءنگرانه استوار است و توجه چندانی به ماهیت اجتماعی وی ندارد، نمیپذیرند. نویسندگان ویتنامی مدافع برداشتی از حقوق بشر هستند که مبتنی بر بشری است که عمیقاً ساخته و پرداخته روابط اجتماعی میباشد.
تجربه مسلمانان در زمینه حفظ هویت اقلیتها برگرفته از حقوقی است که از دیرباز برای اقلیتهای عمده مذهبی قائل شدهاند که یکی از آنها پذیرش یک نوع خودمختاری ـ به ویژه خودمختاری قضاییـ در برخی امور داخلی ...
بیشتر
تجربه مسلمانان در زمینه حفظ هویت اقلیتها برگرفته از حقوقی است که از دیرباز برای اقلیتهای عمده مذهبی قائل شدهاند که یکی از آنها پذیرش یک نوع خودمختاری ـ به ویژه خودمختاری قضاییـ در برخی امور داخلی و نیز قوانین خانواده بوده است. این مقاله ضمن اینکه ارائه هرنوع خودمختاری قضایی به اقلیتها را اصالتاً امری مثبت ارزیابی مینماید، آثار تبعیضآمیزی که ممکن است به هنگام پذیرش این نوع خودمختاری برای آنها در موارد تعارض بین قوانین مدنی کشور و یا قوانین مذهبی اکثریت با قوانین مربوطه اقلیتها بروز نماید را به صورت مقایسهای در قوانین و رویه قضایی کشورها مورد بررسی قرار داده است. جهت بررسی دقیقتر موضوع این نوشتار تبعیض را به دو نوع تبعیض مستقیم و تبعیض غیرمستقیم تفکیک میکند؛ تمایزی که در ادبیات حقوق بشر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از این حیث نمیتوان میان افراد تفاوت قائل شد؛ دو نتیجه مهم در روابط داخلی و بینالمللی پدیدار میشود: نخست اینکه، شهروندی نماد هویت ملی همه اشخاصی بهشمار میآید که در آن کشور ساکن هستند؛ دوم اینکه، با کمی دقت میتوان دریافت که در برخورداری از حقوق بنیادین و مطالبه آن برای تمامی انسانها در یک کشور، تفاوتی میان اتباع و دیگر افراد وجود ندارد. هر چند هر دو فرض به نوعی با چالش روبهرو هستند، در این مقاله مبانی نظری و آثار حقوقی و اجتماعی آنها بررسی خواهد شد.